Abstract:
RESUMO: Este trabalho tem como objeto de estudo a obra El reino de este mundo, de autoria do escritor cubano Alejo Carpentier y Valmont. A obra está assentada nos pilares da história da revolução haitiana, ocorrida em 1943, envolvendo diversos personagens históricos, que são ficcionalizados por Carpentier. Com a análise, objetiva-se verificar como se deu a recepção da referida obra nos séculos XX e XXI, bem como discutir o real maravilhoso, o Barroco e a recepção da fortuna crítica, na perspectiva da Estética da Recepção, proposta por Jauss (1979), Iser (1994). No que diz respeito ao real maravilhoso e ao boom latino americano, nos baseamos em Donoso (1971), Rama (1985), Carpentier (1987), Chiampi (2015) e Todorov (2006). No debate sobre Barroco, buscou-se apoio nas contribuições de Calabrese (1999), Chiampi (1994; 1980) e no próprio Carpentier(1973), que teorizou sobre o barroco e o real maravilhoso. Sobre o romance histórico e os fatos históricos que permeiam a discussão sobre a Revolução Haitiana, os fundamentos estão nos estudos de James (2000) e Menton (1993), além da contribuição da fortuna crítica sobre o autor e a obra. A metodologia utilizada foi a pesquisa bibliográfica de cunho analítico qualitativo, sendo a investigação norteada pelas seguintes questões: O que é real maravilhoso e como se apresenta em El reino de este mundo? Como e por que o barroco é utilizado no referido texto? Houve recepção crítica da obra e do autor, Alejo Carpentier, nos séculos XX e XXI? Que fatos narrados na obra El reino de este mundo expressam as formas de defesa dos autóctones diante do colonizador branco? As análise demonstram que El Reino de Este Mundo configura-se como um romance pertencente ao novo romance histórico da América Latina, porque apresenta uma nova forma, que mescla o real maravilhoso, o Barroco e a historiografia com as formas modernas de desconstrução dos fatos históricos, ficcionalizando personagens históricos a fim de abordar especificidades da América Latina, conforme Seymour Menton afirma e esclarece neste estudo. ABSTRACT: The present work has as object of study the work namedThe kingdom of this world produced by the cuban writer Alejo Carpentier and Malmontado. This work is based on the pillars of the history of the Haitian revolution that occurred in 1943 involving several historical characters who are fictionalized, thus, through the analysis of the work The kingdom of this world, we analyze the reception of this work in the in the twentieth and twenty-first centuries. From this analysis the research aims to discussing the marvelous real, the Baroque and the reception of critical fortune in the perspective of the Aesthetics of Reception proposed by Jauss (1979), Iser (1994). With regard to the marvelous real and the Latin American Boom we are based on: Donoso (1971); Rama (195), Carpentier (1987); Chiampi (2015) and Todorov (2006). In the Baroque debate on the contributions proposed by Omar Calabrese (1999), Chiampi (1994, 1980) and Carpentier (1973) himself, who theorized Baroque and marvelous real. On the historical novel and the historical facts that allowed the discussion about the Haitian revolution in the contributions of the scholars: James CLR (2000) and Seymour Menton (1993) besides the contribution of the existing critical fortune on the author and the literary text. A methodology used was the qualitative analytical bibliographical research. The guiding questions that this work answered were the following: What is marvelous real and how does it present itself in The Kingdom of this world? How does the baroque appear in the text and why is it used in it? Was there a critical reception of the work and author Alejo Carpentier in the twentieth and twenty-first centuries? What facts in The Kingdom of this world express the forms of defense of the autochthon before the white colonizer? In this way it can be seen that the literary text The Kingdom of this world is a novel belonging to the new historical novel of Latin America because it presents a new form of historiography blending marvelous real, Baroque, historiography using modern forms of deconstruction of the facts such as fictionalizing historical characters as a way of showing specificities of Latin America.