Abstract:
RESUMO
O presente trabalho é um estudo de natureza histórico-documental que objetiva determinar
como a moda difundida nos grandes centros do mundo na primeira metade do século XX,
período marcado por ideias de urbanização, modernização, sociabilidade e civilidade, chega à
Teresina. Enfim como essa moda se difundia e, como ela era absorvida pelas mulheres da elite
local. Utilizamos como fontes primárias de investigação jornais e periódicos além de
fotografias. Como suporte teórico do trabalho nos baseamos nos conceitos de modernização e
modernidade de Marshall Bergman (1996), nas ideias de sociabilidade de Jean Baechler
(1996), nas noções de civilidade de Norbert Elias (2001, 2011) e nos conceitos de moda de
Lipovetsky (2009). Também foram referência os estudos de Queiroz (2006) e Tajra (2014)
sobre a economia e comércio local além dos trabalhos de Castelo Branco (1994, 2002, 2006,
2013), Cardoso (2010, 2012), Costa (2009), Britto (1977), Monteiro (2015) e tantos outros
acerca da cidade. A pesquisa foi proposta como forma de contar a história da cidade e das
mulheres através da moda uma vez que não há disponível estudos sobre o tema em Teresina
neste período. Assim, procuramos contribuir para a construção de um acervo histórico,
iconográfico e sociológico sobre a moda no estado que possa despertar o interesse de
estudantes, pesquisadores e da sociedade em geral. A conclusão é de que a moda difundida
nos grandes centros que chegava à Teresina por meio do cinema, de revistas e até mesmo
através das crônicas e das propagandas de moda existentes nos jornais locais, era logo aceita
pelas mulheres da elite local, embora tenha sido observada de forma mais característica nas
décadas de 1920 e 1940.....................ABSTRACT
This paper is a study of historical-documentary nature that aims to determine how the fashion
that was spread in the world's great fashion centers in the first half of the twentieth century, a
period marked by several changes in major Brazilian cities, ideas such as urbanization,
modernization, sociability and civility first came to Teresina, the way that trend was spreading
around and how it was seen and absorbed by the women of the local elite. Newspapers and
periodicals as well as photographs were used as primary sources of research, and to give
theoretical support to the work we relied it on the concepts of modernization and modernity,
Marshall Bergman (1996), the sociability of ideas of Jean Baechler (1996), the Norbert Elias
civility notions (2011) and the Lipovetsky concept of fashion, making use of these concepts
for the construction of the conception of this tripod that permeates throughout the paper. It
was also used as a reference the studies by Queiroz (2006) and Tajra (2014) on the economy
and Teresina trade beyond the Castelo Branco works (1994, 2002, 2006, 2013), Cardoso
(2010, 2012), Costa (2009) Britto (1977), Monteiro (2015) and many others about the city.
The research was proposed as a way to tell the story of the city and women through fashion
since there are few studies about fashion in Teresina. this period contributing to the
construction of a historical and sociological collection on the fashion of the state, which will
ignite the interest of students, researchers and society in general, to recognize that in fashion,
the relationships extend beyond the clothes, reaching the conclusion that fashion, widespread
in large cities, arrived in Teresina through cinema, magazines and even through chronic and in
fashion advertisements, local newspapers and that it was quickly accepted by the local women
from the elite, although it has been observed more characteristically in the 1920's and 1940’s.