Repositório Institucional da UFPI

A satisfação no trabalho sob o paradigma da segurança psicológica : estudo em uma instituição de ensino brasileira

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author LIMA, Fabiana dos Santos,
dc.date.accessioned 2025-12-12T11:55:04Z
dc.date.available 2025-12-12T11:55:04Z
dc.date.issued 2025-12-12
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/4150
dc.description Autor: Fabiana dos Santos Lima.Orientador: Prof. Dr. Daniel Felipe Victor Martins (UFPI). Examinador Interno: Prof. Dr. Rafael Fernandes de Mesquita. Examinador Interno: Prof. Dr. Alexandre Rodrigues Santos. pt_BR
dc.description.abstract RESUMOO: estudo visa analisar a percepção da segurança psicológica dos servidores de uma instituiçãode ensino brasileira e a sua relação com a satisfação no trabalho. Para tanto, foram usados osprocedimentos de uma análise fatorial exploratória e confirmatória multigrupo. A amostraalcançou 337 servidores efetivos da instituição. Os resultados suportam que a segurançapsicológica tem um impacto maior na satisfação dos técnicos administrativos em educação(H1: 0,639; p < 0,001) do que nos docentes (H2: 0,466; p < 0,001) e que alguns fatores desegurança psicológica não são percebidos na organização, sendo que as cargas negativas maisaltas sentidas nas duas carreiras estão ligadas as dimensões "falar abertamente" e a"estabilidade emocional", já a carga menos significativa diz respeito à "liderança inclusiva eintegra", não percebida apenas pelos técnicos administrativos. Além disso, a pesquisa validoua Escala de Segurança Psicológica (SEPSI) no Brasil, e o instrumento pode ser reaplicável emoutros contextos organizacionais. ABSTRACT: The study aims to analyze the perception of psychological safety among employees of aBrazilian educational institution and its relationship with job satisfaction. To this end,exploratory and confirmatory multigroup factor analysis procedures were used. The samplecomprised 337 employees of the institution. The results support that psychological safety hasa greater impact on the satisfaction of administrative technicians in education (H1: 0.639; p <0.001) than on teachers (H2: 0.466; p < 0.001) and that some psychological safety factors arenot perceived in the organization, with the highest negative loads felt in both careers beinglinked to the dimensions "speaking openly" and "emotional stability", while the leastsignificant load concerns "inclusive and integral leadership", not perceived only byadministrative technicians. Furthermore, the research validated the Psychological Safety Scale(SEPSI) in Brazil, and the instrument can be reapplied in other institutions. The study aims toanalyze the perception of psychological safety among employees of a Brazilian educationalinstitution and its relationship with job satisfaction. To this end, the procedures of amultigroup exploratory and confirmatory factor analysis were used. The sample included 337effective employees of the institution. The results support that psychological safety has agreater impact on the satisfaction of administrative technicians in education (H1: 0.639; p <0.001) than on teachers (H2: 0.466; p < 0.001) and that some psychological safety factors arenot perceived in the organization, with the highest negative loads felt in both careers beinglinked to the dimensions "speaking openly" and "emotional stability", while the leastsignificant load concerns "inclusive and integral leadership", not perceived only byadministrative technicians. Furthermore, the research validated the Psychological Safety Scale(SEPSI) in Brazil, and the instrument can be reapplied in other organizational contexts. pt_BR
dc.language.iso other pt_BR
dc.subject Satisfação no trabalho pt_BR
dc.subject Segurança psicológica pt_BR
dc.subject Servidores públicos pt_BR
dc.subject Job satisfaction pt_BR
dc.subject Psychological safety pt_BR
dc.subject Public servants pt_BR
dc.title A satisfação no trabalho sob o paradigma da segurança psicológica : estudo em uma instituição de ensino brasileira pt_BR
dc.type Other pt_BR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account