Abstract:
RESUMO:O presente estudo intitulado “Prática Docente na Educação Infantil: concepções teóricas e
metodológicas no município de José de Freitas-PI”, associado à linha de pesquisa Ensino,
Formação de Professores e Práticas Pedagógicas, tem como objeto de investigação e foco a
seguinte questão problema: Quais as concepções teóricas e metodológicas que orientam a
prática docente na Educação Infantil? Nesta perspectiva, tem como objetivo geral analisar a
prática docente a partir da concepção de infância, criança e Educação Infantil. De modo
específico, busca identificar como os professores compreendem infância, criança e Educação
Infantil no desenvolvimento de sua prática docente; caracterizar como a prática docente na
Educação Infantil são operacionalizadas em sala de aula e descrever os desafios inerentes a
prática docente na Educação Infantil. Para empreender as reflexões teóricas, nesta pesquisa
utilizamos as contribuições de Ariés (1986), Brito (2003, 2006), Didonet (2001), Kramer
(2005), Kurlmann Jr. (2001) Oliveira (2007), Pimenta (1999), Prado e Soligo (2005), Souza
(2006), Zabalza (1998), entre outros. O desenvolvimento metodológico é de abordagem
qualitativa orientado pelo método da narrativa, por este dar voz às interlocutoras para
narrarem sobre sua prática docente na Educação Infantil. A pesquisa foi realizada com seis
professoras de três escolas da Rede Municipal de Educação de José de Freitas - PI. Para a
construção dos dados optou-se pelas rodas de conversas, memorial da prática docente e a
observação sistemática. No processo de análise dos dados utilizamos as concepções de
Poirier, Clapier-Valladon e Raybaut (1999). Os dados revelam que as interlocutoras possuem
conhecimentos das concepções teóricas e metodológicas que norteiam a sua prática docente e
que são embasados na relação teoria-prática e na reflexão cotidiana do saber-fazer em sala de
aula. As professoras evidenciam a compreensão sobre infância, criança e Educação Infantil e
os conhecimentos em relação aos objetivos, funções e finalidades desta etapa da Educação
Básica, potencializam uma melhor sistematização das situações didáticas. Indicam, ainda, a
necessidade de uma revitalização e melhoria da estrutura física do espaço escolar, bem como
a construção de uma Diretriz Curricular para a Educação Infantil no município e reconhecem
a formação continuada como espaço de construção e reelaboração de saberes.
ABSTRACT:The teaching practice is constituted by the know-how of the teacher in the classroom,
transcending the technical dimension, based on a set of theoretical and practical knowledge
imbued with reflection, action and decision-making. It is interconnected with other practices,
has intentionalities, is mobilized by everyday situations in the educational field favoring the
development of skills and competences of both teachers and children in Early Childhood
Education. The present study entitled: Teaching Practice in Infant Education: theoretical and
methodological conceptions is associated to the research line in the municipality of José de
Freitas-PI. Training and Pedagogical Practices, has as object of investigation and focus the
following problem question: What are the theoretical and methodological conceptions that do
they guide the teaching practice of pre-school teachers? In this perspective, it has as general
objective to analyze the teaching practice from the conception of childhood, child and Early
Childhood Education. Specifically, it seeks to identify how teachers understand childhood,
child and early childhood education in the development of their teaching practice;
characterize how the teaching practice of teachers of Infant Education are operationalized in
the classroom and describe the challenges inherent to the teaching practice of teachers of
Early Childhood Education. To undertake the theoretical reflections in this research, the
contributions of Ariés (1986), Brito (2003; 2006), Didonet (2001), Kramer (2005), Kurlmann
Jr., Prado and Soligo (2005), Souza (2006), Zabalza (1998), among others. The
methodological development is a qualitative approach guided by the narrative method, for
giving voice to the interlocutors to narrate about their teaching practice in Early Childhood
Education. The research was carried out with six teachers from three schools of the José de
Freitas-PI Municipal Education Network. For the construction of the data we opted for the
wheels of conversations, memorial of the teaching practice and the systematic observation. In
the process of data analysis uses the conceptions of Poirier, Clapier-Valladon and Raybaut
(1999). The data reveal that the interlocutors have knowledge of the theoretical and
methodological conceptions that guide their teaching practice and are based on the relation
theory and practice imbued in the everyday reflection of know-how in the classroom.
Evidence, understanding about childhood, child and Early Childhood Education. Knowledge
regarding the objectives, functions and purposes of this stage of Basic Education, potentiate a
better systematization of didactic situations. They also indicate the need for a revitalization
and improvement of the physical structure of the school space, as well as the construction of a
Curricular Guideline for Early Childhood Education in the city and recognize the continued
formation as a space for construction and re-elaboration of knowledge.