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RESUMO: A presente pesquisa tem por objetivo averiguar se as roupas usadas pelos (as) filhos (as) de santo, como são chamados os seguidores das religiões de matriz africana, tanto as usadas nas cerimônias desses cultos como as utilizadas para os trabalhos ritualísticos dentro dos terreiros, são marcadores identitários dessas religiões, no caso, Umbanda e Candomblé. O trabalho foi desenvolvido nos terreiros Ilé Oyà Tade (Umbanda) e Ilé Asè Oloomi Wura (Candomblé), ambos na cidade de Teresina-Piauí. O estudo contempla a construção de caderno de campo, observação participante, escuta sensível, coleta de imagens fotográficas e fílmicas e a elaboração e apresentação de uma exposição de bonecas paramentadas com as vestes dos dezesseis orixás mais cultuados no Brasil, mais quatro bonecas caracterizadas de baiana, sacerdote, roupa de ração masculina e feminina. Os resultados alcançados apontam para a confirmação de que as vestes são realmente marcadores da identidade dessas religiões, sendo observado que as mesmas também podem desencadear atitudes de intolerância religiosa e racismo. Fundamenta-se em teóricos, como Roger Bastide (1978), Pierre Verger (1987), Júlia Vidal (2014), Vasconcellos Maia (1978), Edison Carneiro (1991; 2005), Reginaldo Prandi (2001; 2004), Juana Elbein dos Santos (2012), Mircea Eliade (2010), Cliford Geertz (1926), Lévi-Strauss (1976), entre outros. ------------------- ABSTRACT
This present paper aims to investigate the vestments worn by the followers of religions of African origin, both those worn in the rituals of the cults and the ones worn during the ritualistic works inside the places where Afro-Brazilian religion rites are performed, they are identity markers of the referred religions, in this specific matter, Umbanda and Candomblé. This research was developed in the Ilê Oyà Tade (Umbanda) and Ilé Asé Obomi Wura (Candomblé) spiritual places, both of them in Teresina, capital of Piauí State. This paper takes into account the registers of the fieldwork agenda, the participant’s observation, the accurate listening, the data collection of photography and filming images, the exhibition of dolls dressed with the vestments of the most worshiped Orixás spirits in Brazil, and more four dolls: one dressed with Bahian women’s vestment, an Afro-Brazilian priest’s one, and two more of men’s and women’s worn by those who are in charge of the duties in general. The effective results achieved aimed to the confirmation that those vestments are really identity markers of the abovementioned religions, being observed that they can also instigate attitudes of intolerance and racial prejudice. This research is based on theorists such as: Roger Bastide (1978), Pierre Verger (1987), Júlia Vidal (2014), Vasconcellos Maia (1978), Edison Carneiro (1991, 2005), Reginaldo Prandi (2001, 2004), Juana Elbein dos Santos (2012), Mircea Eliade (2010), Cliford Geertz (1926), Lévi-Strauss (1976), among others.